Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Powiedz jak możemy Ci pomóc

Eco Service Mobilna Myjnia Parowa Jacek Skirzyński

Koszalin

3

Wiadomość została wysłana

Trzymaj rękę na pulsie! Wykonawca
niedługo
powinien się z Tobą
skontaktować.

Wiadomość do:

Nowoczesne powłoki i folie ochronne na lakier samochodu. Zalety i wady

Autor: Eco Service Mobilna Myjnia Parowa Jacek Skirzyński, publikacja: 2019-05-14

Współczesna motoryzacja to nie tylko wyścig producentów w nowinkach technicznych i udogodnieniach dla potencjalnych nabywców, ale też konieczność uwzględniania aspektów ekologicznych. Jednym z elementów, które jako pierwsze zostały całkowicie zrewolucjonizowane, są lakiery samochodowe. Dosyć restrykcyjne przepisy dotyczące emisji substancji szkodliwych wymusiły na producentach całkowity zakaz stosowania metali ciężkich w produkcji lakieru samochodowego. Głównie chodziło o wyeliminowanie z nich tlenków ołowiu. Obecnie zostały one zastąpione lakierami na bazie wody. Producenci również nanoszą na swoje produkty znacznie cieńsze warstwy lakieru.

Zdjęcie nr 1

Co to oznacza? Nic innego jak powłoka lakieru, która jest o wiele podatniejsza na uszkodzenia. Lakieru na karoserii jest mniej i jest on miękki. W poprzednich dekadach warstwa lakieru zaczynała się od wartości 90, a kończyła na wartości 140 mikronów. Obecnie u niektórych producentów, a zwłaszcza u producentów aut japońskich grubość lakieru kończy się na 90-100 mikronów. Przeciętny użytkownik samochodu nie zdaje sobie sprawy, że fabrycznie nowe auta po kilkunastu dniach postoju na placu fabrycznym lub podczas transportu do dilerów mają już mikrouszkodzenia powłoki. Tempo dnia dzisiejszego wielokrotnie wymusza mycie Waszych aut na myjniach mechanicznych, tak zwanych szczotkach. Myjnie bezdotykowe i osuszanie auta przy pomocy mikrofibry lub ściągaczki - to wszystko zabójstwo dla lakieru. Dodajmy do tego kwaśne deszcze, ptasie odchody, sól drogową i promieniowanie UV, a w niedługim czasie zaczynamy się zastanawiać, dlaczego lakier jest mniej połyskliwy. Zauważymy, że wcześniej mało lub prawie niewidoczne mikrouszkodzenia lakieru teraz dostrzegamy gołym okiem. Jak temu zapobiegać? Jak temu zaradzić? Odpowiedź jest tylko jedna - powłoka i folia ochronna. W tym miejscu pozwolę sobie na ogólne przedstawienie i omówienie zalet i wad tych produktów.

Bezbarwna folia ochronna PPF

Trwała, bezbarwna folia, która może zostać zaaplikowana na powierzchnię całego samochodu. W zdecydowanej większości klienci jednak wybierają popularniejszą opcję zabezpieczania folią PPF wybranych elementów karoserii. Najczęściej aplikuje się ją na pas przedni, reflektory, maskę, słupki, osłony lusterek i przestrzenie pod klamkami. Często klienci życzą sobie, by im zabezpieczyć nadproża i elementy bagażnika lub ranty drzwi.

Folia skutecznie chroni przed uszkodzeniami od kamieni, szkodami parkingowymi, zadrapaniami od obcasów. Skutecznie chroni przed szkodliwością czynników zewnętrznych. W bardzo łatwy sposób daje się usunąć z lakieru. Nie wymaga stosowania specjalistycznych środków pielęgnacyjnych. Na elementy zabezpieczone folią można dodatkowo aplikować inne powłoki ochronne. Przed aplikacją konieczne jest przygotowanie powierzchni. Trwałość takiego zabezpieczenia określa się na 3-5 lat. Po tym czasie zabieg należy powtórzyć.

Twarde woski

To kolejna grupa powłok ochronnych dla naszego lakieru. Jest to cała gama produktów, które różnią się od siebie składem, metodą aplikacji, czasem ekspozycji na lakierze oraz przeznaczeniem. Nie będę omawiał każdego z osobna, lecz powiem, że mają jedną bardzo ważną wspólną cechę. Niesamowicie poprawiają hydrofobowość lakieru!

Zapytają Państwo: a co to takiego ta hydrofobowość? W bardziej przyjaznym języku to zmniejszenie cząsteczkom wody i brudu możliwości osiadania na lakierze. Wosk po aplikacji zamyka pory lakieru, a zawarte w nim polimery zmniejszają napięcie powierzchniowe kropel wody oraz innych zanieczyszczeń, co powoduje ześlizgiwanie się cząsteczek wody. Na zabezpieczonej w ten sposób powierzchni woda nie ma możliwości utrzymania się i spada. Kolejna z wielu zalet twardych wosków to łatwość aplikacji i efekt pogłębienia barwy koloru. Po aplikacji wosku i wypolerowaniu go auto nabiera świeżego wyglądu i bardzo efektownie się prezentuje. Proszę jednak nie sugerować się moim stwierdzeniem, że zaletą jest łatwa aplikacja. Tak, owszem, ale niezbędne jest wcześniejsze przygotowanie powłoki na przyjęcie wosku, a to już nie taka łatwa sprawa. Klienci, którzy sami aplikowali sobie woski lub zlecili to komuś, kto na tym się nie zna, byli bardzo sceptycznie nastawieni do tego tematu. Często słyszałem, że „te wszystkie woski i inne powłoki to tylko naciąganie klienta i nic to nie daje”. Zazwyczaj długo muszę tłumaczyć takim ludziom, o co tu chodzi i co należy zrobić, by taka powłoka spełniała swoje zadanie. Klient, który wyjeżdża od typowego „Janusza” detailingowego zadowolony z usługi za kilkanaście złotych, nie ma pojęcia co z taką powłoką należy dalej robić, ponieważ nie dostał instrukcji, jak postępować z takim zabezpieczeniem. Wystarczy, że do pierwszego mycia użyje niewłaściwego środka i już po wosku. Dlatego konieczność przestrzegania kilku łatwych i prostych zasad podczas eksploatacji auta zabezpieczonego woskiem lub inną powłoką uważam za bardzo małą wadę. Proszę jednak pamiętać, że ta wada, a raczej niedogodność, nie ma szans przebicia wszystkich zalet powłok ochronnych.

Woski twarde aplikowane na wszystkie elementy auta mają optymalny czas ekspozycji do 12 miesięcy. W praktyce oznacza to zazwyczaj 10 miesięcy prawidłowego działania. Niestety powłoka ochronna z wosku nie chroni lakieru przed mikrouszkodzeniami mechanicznymi.

Powłoka ceramiczna

Obecnie najpopularniejsza i najbardziej zaawansowana technologicznie powłoka ochronna na lakier. Po aplikacji samochód ma niesamowicie żywe i głębokie kolory. Jego powierzchnia jest jakby oblana szkłem, co daje super efekt wizualny, a lakier jest całkowicie odizolowany od wszelkich szkodliwych czynników zewnętrznych. Lakier zabezpieczony ceramicznie jest odporny na działanie promieniowania UV, które zawsze powoduje wyblaknięcie koloru. Lakier zabezpieczony powłoką ceramiczną nie boi się kwaśnych deszczy, soli drogowej, ptasich odchodów oraz żywic i soków z drzew. Lakier zabezpieczony ceramicznie jest odporny na powstawanie mikrorys i ma najlepsze właściwości hydrofobowe, o których już pisałem.

Obecne powłoki mają różnego rodzaju twardości. Najpopularniejsze i najtwardsze to powłoki oznaczane symbolem 9H. Przed aplikacją niezbędne jest dokładne przygotowanie powłoki lakierniczej, która zazwyczaj wiąże się między innymi z 1- lub 2-etapowym polerowaniem oraz kilkuetapowym myciem. Tylko tak przygotowany lakier jest gotowy na przyjęcie powłoki ceramicznej. Dokładne przygotowanie gwarantuje Państwu poprawne działanie powłoki i pełne zadowolenie w czasie jej użytkowania. Dobrze, jeśli aplikowane powłoki ochronne mają 5-letni okres użytkowania, na co dawana jest klientowi pisemna gwarancja. Dla utrzymania gwarancji i prawidłowego działania powłoki należy przestrzegać kilku prostych zasad i raz w roku zrobić serwis powłoki.

Podsumowanie

Teraz krótkie podsumowanie, a w nim odpowiedź na pytanie, czy warto zabezpieczyć lakier naszego auta powłokami i co nam to da?

Jak zapewne się domyślacie, odpowiedź będzie jedna i stanowcza - zdecydowanie należy to robić!

Co nam to da? Ja na pierwszym miejscu stawiam zawsze piękny wygląd samochodu. Nie ma chyba przyjemniejszego widoku, niezależnie od pory roku i warunków atmosferycznych, niż błyszczący się lakier. Kolejne zalety są już bardziej wymierne. Zabezpieczony lakier jest mniej podatny na uszkodzenia, a co za tym idzie nie musimy wydawać dodatkowych pieniędzy na jego naprawy. Zabezpieczony lakier z uwagi na efekt hydrofobowy znacznie mniej się brudzi, a więc rzadziej go myjemy, co daje nam oszczędności w finansach. Proszę pamiętać, że nikt nie jest w stanie porządnie umyć auta na myjni szczotkowej lub bezdotykowej za kilka złotych. To tylko płukanie i nic więcej. Najlepiej widać to na białych samochodach.

Zabezpieczona powłoka lakieru jest mniej narażona na czynniki zewnętrzne. Sam lakier pod powłoką nie jest w ogóle eksploatowany, a co za tym idzie nie ulega zniszczeniu i degradacji. Lakier po prostu się nie starzeje, a jego doskonały stan wpływa też na utrzymanie wartości pojazdu. Zdecydowana większość kupujących to mężczyźni, a faceci to przecież wzrokowcy. Często pierwsze spojrzenie i efekt wow rzutuje na decyzję o kupnie.

Dlatego, drodzy Państwo, mając powyższe na uwadze, zdecydowanie zachęcam by sięgali Państwo po tego typu rozwiązania.


Opracował:
Jacek Skirzyński
Eco Service Mobilna Myjnia Parowa

Myjnie - gdzie szukać?

Poniżej przedstawiamy ranking 1 984 Myjni najlepszych w 2024 roku w poszczególnych miastach powiatowych: